vrijdag 3 oktober 2014

Boekreview: The Green Kitchen

Een tijd terug had ik de luxe om 50 euro aan VVV-bonnen uit te mogen geven. Ik had een aantal kookboeken op mijn verlanglijstje staan, dus ging ik samen met zusje de stad in, op speurtocht naar de mooiste, fijnste en meest inspirerende kookboeken.
Wat ik belangrijk vond, was dat de boeken bruikbaar waren in ons dieet. Ik bedoel, ik hou van mooie kookboeken en ben dol op mijn Jamie Oliver, Gordon Ramsay, en Hairy Bikers collectie, maar veel gerechten daarin zijn niet geschikt voor in ons dagelijks dieet.

Alleen van de cover word ik al blij! <3<3<3

Toen ik The Green Kitchen zag staan, was ik eigenlijk direct verliefd. Op de cover staat een mooie foto van verse groenten in heldere kleuren, die mij erg aanspraak. Simpel, maar uitnodigend. Toen ik het boek opensloeg en de foto van de Portobello hamburgers met perzik zag staan, wist ik zeker dat dit boek met mij mee naar huis ging!

De portobello hamburger! Overtuigend genoeg toch?

The Green Kitchen is geschreven door David Frenkiel en Luise Vindahl, een stel dat samen de website Green Kitchen Stories begonnen is. Op dit blog vertellen ze over hun leven en over hun vegetarische eetgewoonten. Met de blog heb je echt het idee een kijkje in de keuken en hun leven te nemen en die uitstraling heeft het boek ook. Dat vind ik fijn. Het laat zien dat zij ook gewoon mensen zijn en ook een leven hebben naast alleen het koken.

Het boek heeft als ondertitel 'Heerlijke en gezonde vegetarische recepten voor elke dag'. Het zijn volledige maaltijden, die zo uitgebalanceerd zijn dat vlees eten ernaast niet nodig is. En het zijn zeker gerechten waar je het vlees ook niet in mist!
Van zo'n foto krijg ik inspiratie! En heel veel zin om te koken!

Het boek begint met een introductie waarin David vertelt wie ze zijn en hoe ze tot het schrijven van de blog gekomen zijn. Daarna neem je een kijkje in hun voorraadkast, waarbij niet alleen verteld wordt wát er in de voorraadkast staat, maar ook waaróm. Dan volgt er een hoofdstuk met basismethoden, wat het boek nog toegankelijker maakt. Er staan wat simpele recepten in, waarmee de gerechten in het boek makkelijker en goedkoper worden. Zo staat erin hoe je zelf notenmelk maakt. Het is niet veel werk, maar wel een stuk goedkoper dan een pak notenmelk kopen in de winkel.
Plus: je weet gelijk wat er allemaal ingaat!

Homemade vegetarische broodpaté. Ik maakte het en het was heerlijk!

De gerechten zijn ingedeeld in hoofdstukken per categorie. Zo begin je met de ochtend recepten, dan de lichte maaltijden en het eten om mee te nemen. Dan de familiedinertjes, de hapjes en drankjes en als afsluiter de toetjes & tussendoortjes. Dit maakt het boek overzichtelijk en het nodig uit om lekker te gaan bladeren.

En dat bladeren doe ik met liefde in dit boek. De foto's zijn prachtig en de recepten die ik tot nu toe geprobeerd heb, zijn goed te maken en heerlijk van smaak. Zo maakte ik bijvoorbeeld al de vegetarische broodpaté van walnoten, echt heerlijk! Maar ook een Siciliaanse courgetteschotel was verrassend origineel van smaak. De inleidende verhaaltjes bij de hoofdstukken en de toelichtingen die bij elk recept geschreven zijn, maken het boek helemaal af.

Uiteraard wordt er in het boek wel met zout gewerkt. Maar dit wordt vaak naar smaak toegevoegd en omdat de recepten van zichzelf al smaakvol zijn, laat ik het gewoon weg. En ik heb het zeker nog niet gemist

*Kwijl* Eenvoudige veganistische chocolademouse <3
Recepten die ik zeker nog wil proberen zijn de bovengenoemde portobellohamburger, het Zweedse knäckebröd, Double chocolate frambozen brownies, het met appel en paddestoel gevulde picknickbrood en de sushiexplosie met wasabiyoghurt! Ohja en ook de knapperige kerrie-eiersalade, de chocolade-bramenmilkshake en de vlierbloesemlimonade staan nog op de lijst.

Deze maand komt hun tweede boek, The Green Kitchen Travels uit. Iemand een idee hoe ik weer aan VVV-bonnen kan komen? ;)




Geen opmerkingen:

Een reactie posten