zondag 12 oktober 2014

Quinowattes??

Quinoa, tegenwoordig kom je het overal tegen. Hoe je het uitspreekt, weet niemand, maar met een beetje oefenen kun je er heerlijke recepten mee maken. De eerste paar keer dat ik het gebruikte, bleef het wat smaakloos en ik was er dan ook niet meteen wild enthousiast over. Maarja, het pak was nog niet leeg, dus dan blijf je proberen.

En nu, bij het laatste beetje uit het pak, heb ik een recept kunnen maken, waarbij de quinoa echt wat toevoegt aan de maaltijd, zowel qua smaak, als qua voedingsstoffen.

Veel mensen vergelijken quinoa met couscous, maar daar ben ik het niet mee eens. Ik vind het qua structuur heel anders, maar ik vind ook dat het anders met smaken omgaat dan couscous. Couscous kook je en als je daarna een smaak toevoegt (bijvoorbeeld door te kruiden), dan neemt de couscous de smaak alsnog over. Dit vond ik bij quinoa minder. Ik vind het het lekkerst als je meteen al smaken toevoegt tijdens het koken. Daarom bedacht ik de volgende salade, die vol heerlijke smaken zit en toch heel simpel is.


De lauwwarme quinoasalade


Wat heb je nodig voor 2 personen:

200 gram rauwe quinoazaden
250 gram kikkererwten uit blik, uitgelekt en afgespoeld
500 ml zoutarme bouillon

3 paprika's
5 trostomaten
1 ui
Olijfolie
Peper naar smaak

handvol ongezouten cashewnoten

Hoe maak je het?

Verwarm de oven voor op 180 graden hetelucht. Maak de paprika's schoon en snij ze in grove stukken. Doe hetzelfde met de ui. Spoel de tomaten schoon en snij elke tomaat kruisvormig in, zodat ze niet ontploffen tijdens het bakken.
Leg de groenten op een bakplaat met bakpapier en overgiet rijkelijk met olijfolie. De meerderheid van de olie druipt eraf tijdens het bakken of met het opscheppen, maar bij te weinig olie worden je groenten niet mooi zacht.
Schuif de bakplaat in de oven en laat de groenten in 30 á 40 minuten mooi zacht worden (ik doe altijd graag tussendoor een keer de oven kort open om te ruiken, hmmm, dat ruikt zo lekker!)

Hmmmm, zo heerlijk dit!

Breng intussen de bouillon aan de kook. Spoel de quinoa af in een zeef. Dit doe je omdat de de quinoazaden van oorsprong bedekt zijn met een bittere laag, om insecten af te weren. Sommige quinoa is al voorgespoeld, maar voor de zekerheid spoel ik het toch gewoon altijd even af. Voeg de quinoa en de kikkererwten toe aan de kokende bouillon en kook en ongeveer 10 á 15 minuten gaar. Als het goed is is de bouillon dan ook zo'n beetje opgekookt en opgenomen en blijft er een soort risotto over.

Laat de quinoa afkoelen tot lauw-warm. Verwarm intussen in een droge koekenpan je cashewnoten op middelhoogvuur, tot ze verkleuren en beginnen te geuren.
Als het goed is zijn tegen die tijd je groenten ook gaar. Schep de paprika door de quinoa. Serveer de warme tomaat bovenop en strooi de cashewnoten er overheen.

Eet smakelijk!

kijk wel even op de verpakking van de quinoa of de kooktijd overeen komt; mijn quinoa moest 10 a 12 minuten, maar dit kan verschillen, net als met rijst of linzen



Geen opmerkingen:

Een reactie posten