dinsdag 30 december 2014

Snelle bloemkool-quiche

Bloemkool... Waar denk jij aan bij bloemkool? Ik denk aan zompig gekookte roosjes, met wat nootmuskaat, of wat geraspte kaas. Niet echt iets om enthousiast van te worden, niet echt spannend. Nou had ik laatst de bloemkool al eens in de oven gemaakt en dat wakkerde mijn enthousiasme wel weer wat aan. Bloemkool is namelijk erg gezond. Het bevat veel vezels en voedingsstoffen, weinig calorieën en schijnt ook nog eens een ontstekingsremmende werking te hebben. Geen gek voedsel dus voor iemand met chronische ontstekingen.

Ik ging wat spannendere recepten zoeken op Pinterest en vond voornamelijk bloemkool die gebruikt werd als pizzabodem. Maar dat was allemaal erg veel werk: Bloemkool koken, uitlekken in een kaasdoek (euhm, die heb ik niet eens ;) ), dan drogen in de oven, mengen met zus en zo en dan, na 3 uur, heb je een pizzabodem.

Nou vind ik het niet heel erg om lang in de keuken te staan, maar dan wil ik na 3 uur ook wel wat meer bereikt hebben dan 'een pizzabodem'.

Toen Tim aangaf dat hij wel weer een keer zin had in hartige taart, begonnen mijn hersens dan ook op volle toeren te draaien. Bladerdeeg is eigenlijk geen optie, want daar zit veel te veel zout en vet in. Ik besloot een recept te bedenken en een zoutarme, gezonde quiche te maken. Inclusief de oven tijd, koste de quiche mij ongeveer een uurtje tijd. Valt mee toch?

De natriumarme kaas in het recept kun je halen bij een goede kaaswinkel. Die van de zuivelhoeve is erg lekker.
Het resultaat: een smakelijke quiche



Wat heb je nodig voor een 4 persoons-quiche?

Voor de bodem:
½ bloemkool (of ¾ als je een klein bloemkooltje hebt)
3 eieren
75 gram geraspte natriumarme kaas
Italiaanse kruiden
Peper
olie

Voor de vulling:
3 eieren
een scheut melk (ongeveer 100 ml.)
75 gram natriumarme kaas
200 gram gerookte zalm
400 gram diepvries doperwten
Peper

Wat moet je doen?

Verwarm de oven voor op 180 graden en vet een quichevorm in met olie. Giet kokend water op de doperwten en laat deze in water staan, tot je klaar bent ze te gebruiken.

Snijdt de bloemkool fijn, zodat het grove korrels zijn. Het hoeft niet door een zeef te kunnen, maar kruimelig is mooi. Meng dit met de eieren en de geraspte kaas. Gebruik hiervoor een mixer. Daardoor wordt het ei wat steviger en krijgt het wat meet een kruimeldeeg-effect. Maak op smaak met de Italiaanse kruiden en de peper. Bak het deeg in ongeveer 20 minuten stevig in de oven.

Ik werd best blij, toen mijn bodem er zo uitzag :)
Giet intussen de doperwten af en dep ze goed droog met keukenpapier of een (schone) theedoek. Hoe droger ze zijn, hoe steviger je taart uiteindelijk wordt. Klop de eieren los met de melk en maak op smaak met wat peper. Snij de zalm in reepjes.

Verdeel de doperwten en de zalm over de quichebodem. Giet de eiermix over de vulling. Zorg dat de zalm goed bedekt is, anders heb je kans dat deze droog wordt in de oven. Strooi de kaas over de quiche en plaats de quiche terug in de oven. Bak de quiche nogmaals 20 minuten, of tot de vulling stevig is.
Nog even de eimix en kaas erover en dan kan hij de oven in!

Serveer bijvoorbeeld met wat rucola met balsamico-dressing.

Eet smakelijk!


2 opmerkingen:

  1. oh wat word ik enthousiast van dit recept. Ik ben echt dol op bloemkool en nu ik ook op mijn gezondheid moet letten vind ik deze bloemkool quiche een geweldig alternatief. Top!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed om te horen! Als alternatief voor zoutarme kaas kun je natuurlijk ook magere kaas gebruiken, wordt ie nog lichter van. Laat je weten wat je ervan vond als je m een keer maakt? X

      Verwijderen