vrijdag 5 september 2014

Wie ben ik?


Ik ben Christianne en ik eet gezond! Tenminste, nu wel. Al jaren was ik op zoek naar een gezond eetpatroon. Ik was te zwaar, wilde wel afvallen en met een goed dieet lukte dat ook. Maar dan... dan ben je dun en moet je ineens zonder dieet weer verder met gezond eten. Dat is moeilijk en dat lukte niet altijd.

Toen werd mijn man ziek en vanwege diverse klachten moest hij zoutarm, oxalaatarm en vetarm gaan eten. Heel gezond dus.

Maar hoe doe je dat?

Regelmatig liepen we door de supermarkt en raakten in paniek. Want zoutarm... hoeveel is dat eigenlijk? Wat mag je dan nog wel en wat niet? Af en toe hadden we het idee dat niks nog mocht. De pakjes en zakjes waren al langere tijd de keuken uit en we waren al geminderd in vlees. maar wat eet je wel, zodat je toch een uitgebalanceerd voedingspatroon hebt?

Serieuze crisis in de keuken.

Op internet vonden we de Voedingsschool , een voedingsdeskundige (dus geen diëtist!), die gaat kijken wat je wel en niet mag eten en op basis daarvan een nieuw eetpatroon met je opstelt. Daarnaast houdt ze rekening met je eet-wensen en met de haalbaarheid (lees: tijd, budget, interesse). Geen pakjes en zakjes, veel, heel veel groente, fruit en rauwkost, weinig vlees, meer vette vis en veel variatie.

Met die tips kook ik nu en dat deel ik graag met jullie.

Deze website is niet alleen geschikt voor mensen die moeten of willen minderen in zout en oxalaat, maar voor iedereen die van gezond en lekker eten houdt.

Let wel, ik ben geen diëtist of voedingsdeskundige. Wat ik kook, kook ik op gevoel, en ik gebruik daarbij de tips van de Voedingsschool en diverse boeken die ik gelezen heb. Veel van de gerechten die ik maak zijn vegetarisch of veganistisch. Ook heb ik mijn eigen moestuin, waar ik de nodige inspiratie uithaal.

Ik hoop dat ik jullie kan inspireren met recepten, foto's, tips, verhalen en reviews.

Veel kook- en eetplezier!

Bloemige boterham gezond

Geen opmerkingen:

Een reactie posten