zondag 7 september 2014

Time for tea


Ik hou van thee. Nee, wacht, dat is een understatement: ik hou heel erg van thee! Direct bij het ontbijt drink ik al een grote kop thee, van bijna een halve liter, en gedurende de dag komen daar meerdere koppen bij. Maar ook 's avonds drink ik graag thee en in de winter voor de open haard kan ik er extra van genieten.

Eerder was de thee la in de keuken echt mijn domein. Tim dronk alleen zwarte thee en dat is ongeveer de enige thee die ik niet lust. Alleen, zwarte thee zit vol met oxalaat en toen bleek dat Tim dat niet meer mag i.v.m. niersteenvorming, moest er dus gezocht worden naar een vervanging van de zwarte thee. Gelukkig is er veel keus in thee en zijn er veel variaties over die Tim wel mag.

Tea time
 Dit is een klein deel van de voorraad op dit moment, thee voor alle momenten van de dag. Zo vind ik een muntthee, of een groene thee heerlijk in de ochtend, maar drink ik 's avonds graag een wat 'warmere' thee, zoals rooibos of chai.
Wil ik trouwens nog wel de aantekening maken dat Tim geen groene thee drinkt, in verband met de onduidelijkheid over het oxalaatgehalte. Er zijn websites die beweren dat groene thee de vorming van nierstenen tegen gaat. Echter, er zijn ook websites die schrijven dat ook groene thee teveel oxalaat bevat, hetzij minder dan zwarte thee. Daarom uit zekerheidsoverweging maar geen groene thee.

Thee bewaar je natuurlijk in een gezellig theeblik
 Wat me wel steeds vaker opvalt, is dat veel thee toch smaakaroma's toevoegd heeft, in plaats van enkel de kruiden of specerijen. Zo heb ik hier bijvoorbeeld een pakje Pickwick Green Tea Coconut liggen, waar de ingrediĆ«nten als volgt zijn: groene thee, groene rooibos, aroma's, stukjes kokosnoot (2%). Wat mij betreft had er dan best wat meer kokos in gemogen en de aroma eruit, vooral omdat er op de verpakking dan weer niet staat wat voor aroma's het zijn en waarom ze toegevoegd zijn. Klinkt voor mij alsof het goedkoper is en het klopt ook vaak wel dat de thee met aroma een stuk goedkoper is.

Helaas moeten wij, naast de voedingsvoorschriften, ook een beetje op ons budget letten en is het voor ons niet haalbaar om alleen maar de duurdere, pure thee te halen. We wisselen het daarom maar een beetje af.
Yogi tea, heerlijk positief
Op dit moment ben ik fan van de Yogi Tea. Ik ontdekte deze thee bij een vriendin, die de Detox tea in huis had. Heerlijke smaak en heel puur. Waar ik direct verliefd op was, is het feit dat aan elk zakje een labeltje hangt met een mooie spreuk. Zoals je op de foto kunt zien, heb ik de thee in Duitsland gehaad, maar als je ze in Nederlands haalt, krijg je een spreuk in het Engels. Motiverende spreuken, spreuken om over na te denken of dingen om even bij stil te staan terwijl de thee staat te trekken. Ik word telkens weer blij van deze thee! Ik heb verschillende smaken geprobeerd en ik vind ze tot nu toe allemaal lekker.

Eindig ik vandaag met een quote die zeker op mij van toepassing is:

“Je kunt nooit een kop thee vinden die groot genoeg is of een boek vinden wat lang genoeg is voor mij”- C.S. Lewis



Geen opmerkingen:

Een reactie posten