vrijdag 5 september 2014

Een goed begin...

De dag gezond beginnen geeft je energie. Daarom zorg ik dat ik elke dag begin met minimaal 1 stuk fruit. Soms gewoon 'uit het vuistje', maar meestal ergens doorheen. Omdat ik variatie in mijn eten belangrijk vindt, eet ik bijna nooit twee dagen na elkaar hetzelfde ontbijt. Dit schijnt ook goed te zijn voor de nodige afwisseling in vezelinname. Bij elk ontbijt drink ik trouwens een grote kop kruidenthee en een groot glas water met citroensap. Ik drink altijd veel vocht en na een nacht slapen voel ik me haast uitgedroogd ;)

Graag deel ik mijn meest favoriete ontbijtjes met jullie:

Bruine boterham met banaan
Het bruine brood bakken we zelf, het liefst met een handje noten, zaden of pitjes erdoor. Als het in huis is, smeer ik er zoutloze pindakaas op, anders alleen een laagje boter en dan de plakken banaan. Ik gebruik 1 banaan per boterham. Eroverheen strooi ik zaadjes of pitjes, op de foto zie je hennepzaad. Het is maar net welk pitje ik zin in heb, Wat nooit ontbreekt op de boterham met banaan zijn de cacaonibs! Zonder is de boterham niet af...

Cracker gezond
Twee crackers als ontbijt gaan er ook wel in, het liefst vezelrijke of volkorencrackers. Lekker met frisse smeerkaas en komkommer. Op de foto trouwens met rauwe ham en komkommer. Eroverheen strooi ik altijd wat extra's. Hier zie je sesamzaad en chiazaadjes. Ook een schepje lijnzaad smaakt goed, maar die wordt gauw wat droog (verslikgevaar!). Daarom gooi ik dat liever door iets vloeibaars.

Yoghurt met bevroren fruit, banaan en kokos

Appeltaart yoghurt
In de zomer hou ik van een fris ontbijt, dus eet ik graag yoghurt. In de vriezer hebben we een grote voorraad bevroren fruit, uiteraard ongesuikerd. Ik hou wel van de ijskoude vruchtjes 's ochtends, maar als je dat niet wilt, kun je de vruchten ook de avond ervoor al uit de vriezer halen. Kokos vind ik heerlijk in combinatie met banaan (en het liefst ook cacaonibs erbij ;) )!
De appeltaartyoghurt is ook heerlijk. Door de yoghurt mengde ik kaneel, lijnzaad en hennepvezels. Geserveerd met een appel en een hand studentenhaver, smaakt het bijna als appeltaart.

In de winter vervang ik de yoghurt door havermoutpap. Voor de rest is mijn ontbijt dan niet heel anders, veel fruit en vezels erbij, zodat ik met veel energie de dag begin!

Hoe begin jij het liefst je dag?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten