zondag 21 september 2014

Crepewraps of craps

Wij houden van wraps! Gewoon opgerold met een lekkere frisse vulling van zalm , roomkaas en sla, of met een mexicaanse gehakt vulling. Heerlijk!

Ik kan me een middag in de supermarkt herinneren, een van de eerste keren dat ik zoutarm ging koken. Ik was moe, had hoofdpijn en wilde even een snelle maaltijd hebben voor de avond. Wraps leken me een goed plan. Gezond, simpel en snel. Maar toen ik de ingrediënten bekeek schrok ik toch wel even. 0,7 gram natrium per 100 gram wraps. Als je dat omrekent naar zout, is dat ongeveer 1,7 gram zout! En als je wilt beperken tot ongeveer 3 gram op een dag, dan is dit wel een heel groot aandeel zout! Ik kon wel janken... (en wie mij een beetje kent, weet dat ik dat heel letterlijk bedoel!)

Konden we dan nooit meer wraps eten???

Gelukkig was daar de oplossing, zelf wraps bakken. We vonden een recept voor hartige crepes en hebben dat zo aangepast dat het gezond en zoutloos werd. Vandaar de naam crepewraps, want het zijn eigenlijk een soort gezonde pannenkoeken, maar wij vullen ze als een wrap. Craps kan natuurlijk ook, maar dat klinkt dan weer niet zo lekker...

Ze zijn natuurlijk niet zo snel te maken als de kant-en-klare-wraps, maar je kunt ze prima een dag van tevoren maken. Ook is het lekker om er wat meer te bakken en ze de volgende dag mee te nemen als lunch.

Zalm crepewraps met salade




Op de foto's zie je onze wrap met een salade en zalm, maar ik geef jullie nog wat andere leuke vullingtips mee in het recept. Ik ben benieuwd hoe jullie dit alternatief vinden. En heb je lekkere tips voor een vulling, laat het dan vooral weten!

Wat heb je nodig (voor 2 mediumsize crepewraps, of 4 kleine)?

60 gram meel (volkoren of spelt, als je voor heel gezond gaat)
30 gram havermout
125 ml karnemelk
1 ei
100 ml koolzuurhoudend water
olie om in te bakken

Gelukkig heb ik een goede koekenbakker in huis :)
Meng alle ingrediënten in een kom met een garde. Laat het 20 minuten rusten. In de tussentijd heb je tijd om je fantastische vulling te maken. Bak na het rusten 2 grote, of 4 kleine dunne crepes van het beslag. En nu is het net als vroeger op een kinderfeestje: tijd om een pannekoek te versieren!

Ideeën voor gezonde vulling:

Voor de wrap met zalm gebruikte ik een simpele salade van Romanasla in reepjes. Snij 1 romanasla in reepjes en meng deze met gehalveerde cherrytomaatjes, of gewone tomaat in blokjes. Ik maakte een dressing van lijnzaadolie, aardbij azijn en een schepje hennepzaad. Simpel, maar erg lekker.

DIY style crepewraps
Voor een maïs-crepewrap snij je 1 chilipeper fijn. Deze bak je in een pan met 285 gram mais uit blik (uitgelekt) tot ze warm en knapperig is. Meng dan de koriander en het sap van een halve limoen erdoor. Snij intussen een halve sla in reepjes. Schep de sla en de maïs op de crepewrap, en garneer met een plakje limoen.
Hou je van garnalen, bak dan een bakje garnalen mee met de maïs. Garnalen gaan qua smaak heel goed samen met koriander en limoen.

Voor een lekkere lichte lunchcrepewrap, snij je een appel in blokjes. Overgiet met wat citroensap tegen het verkleuren. Meng de appel door een bakje hüttenkäse en schep er een handje noten bij door. Breng op smaak met paprikapoeder en cayennepeper.

Natuurlijk kun je er ook een zoete versie van maken, door er een dun laagjes jam op te smeren en af te toppen met wat cacaonibs. Of je gooit er gewoon lekker wat verschillende soorten fruit op.

Er zijn natuurlijk talloze mogelijkheden. Eigenlijk kun je alles wat je in een wrap zou rollen, ook in de crepewrap rollen. Wat ik zelf nog wil proberen is een Italiaanse variant, waarbij ik kruiden en knoflook in het wrapbeslag wil meebakken. En dan beleggen met tomaat, zelfgemaakte pesto en wat mozzerella.
Of met avocado en zalm...
Of met een frisse tonijnsalade...
Of met aardbeien en bananenroom...
Of...

Ohjee, ik krijg er nu al trek van! Ik ben benieuwd naar jullie creaties en ideeën.


Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten