vrijdag 13 februari 2015

Awesome Hamburger Pasteitjes

Kennen jullie het Koop een Koe- principe? Voor een bedrag van rond de 100 euro koop je een deel van een koe. Als de koe helemaal verkocht is, wordt ze geslacht en ontvang je je vlees pakket. Zo weet je waar je vlees vandaan komt, ben je verzekerd van goed vlees en geef je de koeien een goed leven. Ik volg Koop een Koe al wat langer, maar helaas laat de portemonnee het nog niet toe om een heel deel koe te halen. Daarom was ik extra blij, toen ik van Koop een Koe een vleespakketje kreeg om daarmee aan het experimenteren te gaan. Wat voor soort vlees ik zou krijgen wist ik niet, behalve dan dat het van een koe kwam..

Het pakket kwam netjes op de afgesproken tijd. Ik had hamburgers en stoofvlees gekregen. Nou moet ik heel eerlijk zijn, koken met vlees is niet persé mijn ding. Ik vind het heel lekker, maar we eten het niet veel. En als we dan al vlees eten, maakt Tim het meestal, omdat hij er beter in is. Een uitdaging dus.
En een extra uitdaging, want wat maak je van zoiets eenvoudigs als hamburgers? Gewoon op een broodje met wat sla en tomaat vond ik niet leuk. Het moet natuurlijk wel een uitdaging zijn. Maar om een hamburger in stukjes te hakken en ergens doorheen te roeren, daarmee hou je het begrip hamburger niet echt in ere. Het moest dus echt een hamburger blijven, maar tegelijk iets anders worden.

Langzaam begon er een idee te ontstaan in mijn hoofd en toen ik vorige week een keer vroeg vrij was, besloot ik dat ik het ging doen: hamburger pasteitjes maken. Een dubbele uitdaging, want naast het koken met vlees, ben ik ook nog geen held met deeg! Ik geloof niet dat ik ooit eerder zó nerveus was tijdens het koken. Zou het deeg zo de goede structuur hebben? Zou de oven temperatuur goed zijn? Zou het vlees wel gaar worden? En mijn grootste angst: straks gaan de pasteitjes lekken! Dan heb je naast een mislukt recept, ook nog eens een troep in je oven!

Het eindresultaat. Lekker met een simpele tomatensalsa <3

Maar gelukkig had ik mijn vlees- en deegkunsten behoorlijk onderschat en rolden er uiteindelijk 2 Awesome Hamburger Pasteitjes uit de oven. Ze zagen er mooi uit, maar nog belangrijker, ze smaakten super. En achteraf gezien was het eigenlijk lang zo moeilijk niet als ik van tevoren gedacht had :)

Als je dit gerecht gaat maken, raad ik je echt aan om goede hamburgers te kopen. De hamburgers van Koop een Koe waren superlekker. Absoluut niet vet en heerlijk van smaak. Ze bleven mooi mals in het pasteitje. Maar als je niet meteen een Koe kunt of wilt kopen, raad ik een goede biologische hamburger aan.

Hou er rekening mee dat het pasteideeg minimaal een uur moet rusten in de koelkast. Begin dus op tijd met je voorbereidingen.

En nu, aan het bakken!

Wat heb je nodig?

Voor het pasteideeg:
450 gram bloem
2 theelepels bakpoeder
1 theelepel zout
125 gram ongezouten boter
2 eigeel
125 ml koud water
(gooi het eiwit niet weg. Als je deeg te droog wordt, kun je het met eiwit iets smeuïger maken)

Voor de vulling:

2 biologische hamburgers (+- 125 gram)
1 sjalotje, gesnipperd
1 tomaat, in plakjes
2 eetlepels HP bbqsaus (of van een ander merk, maar deze is mijn favoriet)
2 flinke eetlepels geraspte Emmentaler (of andere niet te vette kaas)
1 losgeklopt ei
bloem (+- 100 gram)
sesamzaad voor de decoratie

Wat moet je doen?

Haal de hamburger alvast uit de koeling om op kamertemperatuur te komen.

Zeef de bloem met de bakpoeder in een kom. Voeg het zout, de boter en het eigeel toe. Mix met een mixer of een keukenmachine, tot het deeg op wonderbaarlijke wijze ineens kruimelig wordt. Dit vereist wat geduld, maar je zult zien, ineens is het zover.
Als het kruimelig is, voeg dan in etappes het water toe, totdat het kruimeldeeg op eveneens magische wijze ineens in een bol deeg veranderd. Mijn deeg bleef daarna nog iets kruimelig en daarom voegde ik uiteindelijk nog 1 van mijn eiwitten toe.

Pak de bol deeg in vershoudfolie en leg het een uur in de koelkast om af te koelen.

Haal de hamburger uit de verpakking en dep hem goed droog. Bestrooi de hamburger aan alle kanten met een dun laagje bloem. Doet dit later nogmaals, als er toch nog vocht naar buiten lijkt te komen. De bloem voorkomt dat het straks in het pasteitje een enorme kledderige bende wordt, doordat het overtollig vocht absorbeert.
Bestrooi ook het sjalotje en de tomaat met bloem. Omdat de tomaat vochtiger is, moet je deze waarschijnlijk een aantal keer bestrooien.

Als het deel een uur in de koeling heeft gestaan, zet je de oven aan op 180 graden hetelucht. Haal het deeg uit de koelkast en rol het op een gladde ondergrond uit tot een deeg van ongeveer 3 millimeter dik. Zorg dat je het niet scheurt.

De schijven snij je met behulp van een bord mooi rond
Neem een bord, dat in doorsnede minimaal 4 cm groter is dan je hamburger. Zo weet je zeker dat je pakketje dicht kan straks. Snij 4 schijven deeg uit. Wellicht hou je wat deeg over, dat kun je rustig in de vriezer bewaren voor een volgende keer.

Leg de hamburgers in het midden van 2 schijven. Smeer bovenop de hamburger een eetlepel BBQsaus. Verdeel de tomaat en de ui over de twee hamburgers en maak elk torentje af met een eetlepel geraspte kaas.
De hamburger en de saus, het begint erop te lijken!

Bestrijk de randen van het deeg met het losgeklopte ei en leg de overgebleven schijven er bovenop. Rol de randjes op naar binnen, zodat de pakketjes gesloten zijn. Bestrijk de pakketjes met de rest van het losgeklopte ei en bestrooi ze met sesamzaad. Prik aan de bovenkant van het pasteitje wat luchtgaatjes, zodat de stoom kan ontsnappen.

Zo gingen ze de oven in!
Leg de pasteitjes op een rooster met bakpapier en schuif ze in de oven. Bak ze in 50 minuten gaar, knapperig en goudbruin. Laat ze ongeveer 5 a 10 minuten rusten voor je ze serveert.


Zie je al die mooie laagjes? Heerlijk!
Eet smakelijk en deel vooral ook jullie resultaat, als je het gaat proberen!








Geen opmerkingen:

Een reactie posten