dinsdag 26 mei 2015

Simpele Surf'n'Turf Burger

Ik hou van hamburgers. En dan bedoel ik niet van die chemische diepvriesburgers, maar zelfgemaakt. Het heeft lang geduurd voor ik fatsoenlijke burgers kon bakken, maar nu ik het onder de knie heb, kan ik er niet genoeg van krijgen.

Simpele Surf'n'Turf Burger
Om, niet elke keer dezelfde burger te eten, probeer ik nieuwe burgers te bedenken. Ik ben nu alweer aan het bedenken wat mijn volgende burger gaat zijn. Nog ideeën? 

Vorige week besloot ik dat een burger en daarbij iets vissigs, de Surf'n'Turfcombi, me wel lekker leek en dat bleek een goede gok. Er zitten knoflookgarnalen op en een forelmayonaise. Erbij maakte ik een simpele aspergesalade.

Ik zal eerst uitleggen hoe ik mijn hamburgers maak en daarna neem ik je mee voor de rest van het recept, zodat ook jij een heerlijke Surf'n'Turf Burger kunt maken.


De Hamburger:

Wat heb je nodig, voor 4 burgers?

400 gram goede kwaliteit rundergehakt
1 ei
Handvol havermout
Kruiden naar keuze (ik gebruik gehaktkruiden uit het boek Spicewise, van Michel Hanssen)

Meng het gehakt met het ei in een kom. Strooi er een beetje havermout door en blijf dit doen tot je een stevig gebonden gehakt hebt. Maak op smaak met de kruiden. Vorm er 4 gelijke hamburgers van. Ik hou ervan als ze niet te dik zijn, maar het moet voor mij ook geen schoenzooltje zijn. Meestal kijk ik hoe groot het broodje is waar ik het op wil serveren en hou die doorsnee aan. Dat staat utieindelijk het mooist.

Verwam in een pan een scheut olijfolie en een klontje boter op matig hoog vuur (onze inductie gaat van 1 tm 9 en ik zet m op 7). Bak de hamburger aan beide kanten in ongeveer 2 minuten bruin. Draai dan het vuur terug (ik zet de inductie naar 4) en laat de hamburger nog ongeveer 5 minuten rustig doorbakken. Draai af en toe om. Twijfel je of de burger gaar is? Snij er dan 1 tot de helft in en check of hij bruin is.

De Simpele Surf'n'Turf Burger

Wat heb je nodig voor 2 personen?

2 Volkoren of meergranen broodjes
2 hamburgers
200 gram garnalen
125 gram forelfilet
2 tenen knoflook
1 eetlepel mayonaise

500 gram groene asperges
10 radijsjes
handvol veldsla

Peper
Paprikapoeder

Snij de houtige kontjes van de asperges en snij de asperges in stukken van zo'n 4 cm. Verhit in een grote pan een scheut olijfolie en bak in ongeveer 5 minuten de asperges gaar. Leg de asperges op een bord om af te koelen.
Gebakken groene asperges zijn zó lekker!
Scheur de forelfilet in kleine stukken en meng dit met de mayonaise. Breng op smaak met peper en paprikapoeder.

Snij de knoflook fijn. Doe olie in een koekenpan, samen met de knoflook en verwarm deze op laag vuur (ik zet mijn plaat op 3). Hou je van pit, voeg dan ook wat rode peper toe aan de olie.
Als de olie goed naar knoflook begint te geuren, dit is na ongeveer 5 minuten, voeg je de garnalen toe. Laat de garnalen op dit lage vuur langzaam gaar worden. Zo worden ze heerlijk knoflokig en zacht. Zet de garnalen aan de kant om af te koelen.

Hmmmmm <3<3<3
Snij de radijsjes in dunne plakken. Meng ze met de veldsla en de asperges. Voeg ook de garnalen toe, maar hou een aantal garnalen apart voor op de burger. Je salade is nu klaar.

Bak de burger gaar, zoals hierboven beschreven.

Snij de broodjes open en besmeer deze met de forel mayonaise. Leg eventueel wat veldsla op de mayonaise. Leg de hamburger erop en maak af met de overgebleven garnalen.
Serveer met de salade.


Eet smakelijk!

Simpel, maar zó lekker!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten